Media
  • uitreiking
  • Johan-Marnix-Dilan-Aryan en Milan

Uitreiking KNAW onderwijsprijs

Dinsdag 25 juni was de uitreiking van de KNAW Onderwijsprijs bij de Koninklijke Academie van Wetenschappen in het Trippenhuis aan de Kloveniersburgwal. De KNAW die zich normaal gesproken met het onderzoek op universiteiten bezig houdt, heeft deze prijs ingesteld om de kwaliteit van het onderwijs te vieren en het enthousiasme van leerlingen en docenten te belonen aldus Marileen Dogterom, president van de KNAW.

De kwaliteit van de inzendingen was hoog en sommige profielwerkstukken werden beschreven als prima bachelorscripties. Bij het profiel Cultuur en Maatschappij won een documentaire over een actueel onderwerp: de motieven van boeren om gebruik te maken van de uitkoopregeling stikstof. Bij Economie & Maatschappij won een documentaire over het klimaatbewustzijn tussen de verschillende generaties. Er blijkt weinig verschil te zijn tussen de generaties. Bij Natuur en Gezondheid won een eigen onderzoek naar de Sun Protection Factor van zonnebrandmiddelen.

Antikythera mechanisme valt in de prijzen
Voor het profiel Natuur en Techniek waren vijf Cygnianen genomineerd. Professor Mark Geers, juryvoorzitter voor Natuur en Techniek zei het volgende over hun onderzoek: “Het volgende profielwerkstuk is dan een duur werkstuk, want er zijn maar liefst vijf leerlingen in betrokken: Aryan Bonela, Dilan Anderegg, Johan Garritzen, Milan Pronk en Marnix Molenaar. Het heet het Antikythera mechanisem. Jullie ontrafelen dat complexe mechanisme, een instrument uit de Griekse oudheid dat onder andere de positie van hemellichamen kan voorspellen. Jullie hebben onderzocht hoe dit mechanisme werkt en dat nagebouwd via 3D-printen. Het hele proces hebben jullie vastgelegd in een documentaire inclusief interviews met betrokken professoren. Een enorme klus waar jullie met zijn vijven hard aan gewerkt hebben. De jury is onder de indruk van jullie bijzondere aanpak en professionele documentaire. Het is geweldig dat jullie geschiedenis en klassieke talen hebben samengebracht met wiskunde en techniek. Veel lof voor jullie echt knappe teamprestatie.”

Voor de uitreiking hebben Aryan, Dilan, Johan, Marnix en Milan ook nog een korte video gemaakt. Zie hiervoor

De vijf heren van Cygnus werden beloond met de derde prijs en wonnen ieder €1000. “Dat was,” volgens Marileen Dogterom, “om het financieel toch nog een beetje binnen de perken te houden”. Maar dat maakte de heren niet minder blij. Zie de foto hieronder.
De winst bij Natuur en Techniek ging naar een leerling die zelf een hoogwaardige en betaalbare deeltjesdetector heeft ontwikkeld om de talloze onzichtbare deeltjes te onderzoeken. Deze natuurkundige in spé ging met €2000 euro naar huis.

Naast de leerlingen werd ook de begeleidend docenten in het zonnetje gezet. Namens het Cygnus kreeg ik, Niels Ran, een bokaal voor mezelf en een plakkaat voor de school. Dat plakkaat zal ik dus nog ergens een mooi plekje moeten geven.

Wat hebben ze nu precies gedaan?
Ben je nieuwsgierig naar wat de heren precies gedaan hebben, lees dan hun documentaire of kijk documentaire. Zie de links hieronder.

Profielwerkstuk: zie deze link

Korte uitleg video: zie deze link

Documentaire: zie deze link

“Ik had gewoon verwacht dat we alleen zware vakken zouden krijgen. Maar we hebben ook Ad Astra, kunst en muziek waarbij je lekker bezig bent. Ik ben niet heel goed met mijn handen of zo, maar ik vind het wel leuk.”
Ciske
“Het is een hele fijne sfeer en het is ook een hele veilige school. Ik ben altijd blij als ik hier ben.”
Mare
“Soms hebben we twee uur tussenuur omdat een leraar ziek is. Dan gaan we voetballen en dan doen ook de oudere leerlingen mee. Ja, dat is wel leuk.”
Ciske
“Ik vond het gebouw heel fijn. Niet de buitenkant maar wel vanbinnen. Het zijn fijne lokalen en er hangt wel een goede sfeer. Er de kantine is licht, groot en mooi met allemaal bankjes.”
Samiwa
“Ja, ik voelde me snel op mijn gemak. Ik was vooraf best zenuwachtig maar elke dag valt heel erg mee. De mensen zijn allemaal gewoon heel erg aardig.”
Leah
“Bij Frans leer je ook met gebaren. Niet gebarentaal maar voor bijna elk woord is er wel een gebaar. Dat vind ik heel erg fijn. Zo wordt het veel makkelijker.”
Kayla
“Het is leuk, vooral de sfeer. Ik heb veel vrienden, in de pauze gaan we vaak tafelvoetbal spelen.”
Falko
“Ik heb goed gekeken of hier ook mensen van verschillende afkomsten komen. Want bij ons in de Bijlmer is het ook divers en daar ben ik mee opgegroeid. Voor mij was dat heel erg belangrijk.”
Kayla
“Als je zoekt naar een school met aardige mensen, kinderen, leuke vakken zoals Latijn, kunst en technoscience, dan kan je wel hier komen.”
Chloë
“Je kan hier zoveel dingen doen, je hebt best veel keus. Naast alle lessen die je gewoon moet doen natuurlijk. Workshops, extra projecten, extra uitdaging bij sommige vakken.”
Samiwa
“Als je een beetje uitdaging wilt hebben, dan is dit echt een leuke school.”
Kaarel
“Als je het niet snapt, kan je naar Cygnusuur gaan, dan leggen ze het nog eens uit. En je hebt huiswerkklas, daar helpen ze je ook met alle vakken.
Mouni
“Nou, ik vind het gewoon een leuke school met leuke juffen en meesters en kinderen. Ze hebben veel workshops die te maken hebben met kunst en allemaal verschillende vakken met voor elk vak een andere docent, in elke les leer je weer een heel nieuw onderwerp.”
Gabrielle
“Bij Ad Astra Junior mag je je eigen project kiezen. Ik vind het fijn dat je zoveel keus hebt. Je mag ook gewoon creatief zijn.”
Dirk
“Op de basisschool werd ik wel veel gepest maar hier niet. Ik vind het hier wel echt fijn. Ik voel me hier ook echt thuis en ik heb het gevoel dat ik ook echt mezelf kan zijn. Niet dat ik me anders moet voordoen dan ik echt ben. Ik vind het echt een geweldige school, ik ben blij dat ik niet op een andere school zit.”
Mouni
“Ik vind dat er goed onderwijs gegeven wordt. Ik vind de leraren en de kinderen aardig, ik heb het hier best naar m’n zin. En ik vind het een mooi gebouw.”
Cass
“Ik ben naar de open dagen van wel 14 scholen geweest. Het voelde hier meteen goed. De mensen keken blij en deden aardig. Je hebt wel veel huiswerk.”
Lotte
“Ik vond het toch best een beetje spannend toen we het voorkeurslijstje definitief moesten invullen. Ik heb alle vijf gymnasia in Amsterdam bekeken, ik vond dit toch wel echt de leukste. En ook de manier van lesgeven hier.”
Fedja
“Ze maken de lessen heel erg levend, daardoor gaat het meer vanzelf. Levend Latijn is ook veel makkelijker dan normaal Latijn.”
Lieuwe
“Ik vind het heel leuk om Latijn te doen. En ik heb ook zin in Grieks volgend jaar. Ik hou van mythes en sagen, dat vind ik prachtig. Dit is een school vol verhalen.”
Dirk
“Ik vind het belangrijk welke vakken ze geven. En dat ze ook aan kunst doen, dat vind ik het leukste vak. De gangen en de lokalen zijn trouwens echt overzichtelijk hier. En er is een mooie, grote kantine.”
Eva
Cygnus Gymnasium
Vrolikstraat 8
1091 VG Amsterdam
Volg ons ook op Instagram:
cygnusgymnasium