Media
  • bosnie1
  • bosnie2
  • bosnie3
  • bosnie4

Samenleven in Bosnië en Herzegovina

Afgelopen schooljaar bood het Cygnus voor het eerst het profielwerkstukplusproject 'Samenleven in Bosnië en Herzegovina' aan. Met dit project onderzochten zesdeklassers hoe de Bosnische samenleving uiteenviel in een bloedige oorlog in de jaren ’90. Hoe leiders bevolkingsgroepen tegen elkaar opzetten voor eigen gewin. Hoe buren en vrienden elkaar naar het leven gingen staan, hoe in de achtertuin van Europa, in een tijd van democratie en welvaart, een land ontvlamde onder de ogen van de internationale
gemeenschap.  

‘The past is never dead, it is not even past,’ schreef de Amerikaanse William Faulkner ooit. En niets is minder waar voor de gebeurtenissen in Bosnië Herzegovina. Want ondanks dat de oorlog voorbij is, worden op dit moment de verschillen in de regio weer uitvergroot. De diepe wonden krijgen zo weinig kans op heling.

Op het Cygnus leiden we op tot wereldburgers en wetenschappers. Wereldburgers
kunnen niet alleen samenleven, maar snappen ook dat in vrede samenleven niet
vanzelfsprekend is. Wereldburgers begrijpen hoe samenleven voor iedere generatie
een opdracht is en hebben de ambitie een bijdrage te leveren aan een samenleving
waar voor iedereen een plek is. 

Wetenschappers kunnen vanuit verschillende perspectieven naar een samenleving
kijken. Ze kunnen het verleden kritisch bekijken en afwegingen maken tussen de
bronnen die we hebben om het verleden te reconstrueren. In dit bijzondere project
raken we aan allebei: wereldburgers en wetenschappers.  

Voor het project hebben de leerlingen een artikel geschreven, een dagboek
bijgehouden en een eindproduct gemaakt, in de vorm van een fototentoonstelling,
documentaire en een tijdschrift.
“Ik had gewoon verwacht dat we alleen zware vakken zouden krijgen. Maar we hebben ook Ad Astra, kunst en muziek waarbij je lekker bezig bent. Ik ben niet heel goed met mijn handen of zo, maar ik vind het wel leuk.”
Ciske
“Het is een hele fijne sfeer en het is ook een hele veilige school. Ik ben altijd blij als ik hier ben.”
Mare
“Soms hebben we twee uur tussenuur omdat een leraar ziek is. Dan gaan we voetballen en dan doen ook de oudere leerlingen mee. Ja, dat is wel leuk.”
Ciske
“Ik vond het gebouw heel fijn. Niet de buitenkant maar wel vanbinnen. Het zijn fijne lokalen en er hangt wel een goede sfeer. Er de kantine is licht, groot en mooi met allemaal bankjes.”
Samiwa
“Ja, ik voelde me snel op mijn gemak. Ik was vooraf best zenuwachtig maar elke dag valt heel erg mee. De mensen zijn allemaal gewoon heel erg aardig.”
Leah
“Bij Frans leer je ook met gebaren. Niet gebarentaal maar voor bijna elk woord is er wel een gebaar. Dat vind ik heel erg fijn. Zo wordt het veel makkelijker.”
Kayla
“Het is leuk, vooral de sfeer. Ik heb veel vrienden, in de pauze gaan we vaak tafelvoetbal spelen.”
Falko
“Ik heb goed gekeken of hier ook mensen van verschillende afkomsten komen. Want bij ons in de Bijlmer is het ook divers en daar ben ik mee opgegroeid. Voor mij was dat heel erg belangrijk.”
Kayla
“Als je zoekt naar een school met aardige mensen, kinderen, leuke vakken zoals Latijn, kunst en technoscience, dan kan je wel hier komen.”
Chloë
“Je kan hier zoveel dingen doen, je hebt best veel keus. Naast alle lessen die je gewoon moet doen natuurlijk. Workshops, extra projecten, extra uitdaging bij sommige vakken.”
Samiwa
“Als je een beetje uitdaging wilt hebben, dan is dit echt een leuke school.”
Kaarel
“Als je het niet snapt, kan je naar Cygnusuur gaan, dan leggen ze het nog eens uit. En je hebt huiswerkklas, daar helpen ze je ook met alle vakken.
Mouni
“Nou, ik vind het gewoon een leuke school met leuke juffen en meesters en kinderen. Ze hebben veel workshops die te maken hebben met kunst en allemaal verschillende vakken met voor elk vak een andere docent, in elke les leer je weer een heel nieuw onderwerp.”
Gabrielle
“Bij Ad Astra Junior mag je je eigen project kiezen. Ik vind het fijn dat je zoveel keus hebt. Je mag ook gewoon creatief zijn.”
Dirk
“Op de basisschool werd ik wel veel gepest maar hier niet. Ik vind het hier wel echt fijn. Ik voel me hier ook echt thuis en ik heb het gevoel dat ik ook echt mezelf kan zijn. Niet dat ik me anders moet voordoen dan ik echt ben. Ik vind het echt een geweldige school, ik ben blij dat ik niet op een andere school zit.”
Mouni
“Ik vind dat er goed onderwijs gegeven wordt. Ik vind de leraren en de kinderen aardig, ik heb het hier best naar m’n zin. En ik vind het een mooi gebouw.”
Cass
“Ik ben naar de open dagen van wel 14 scholen geweest. Het voelde hier meteen goed. De mensen keken blij en deden aardig. Je hebt wel veel huiswerk.”
Lotte
“Ik vond het toch best een beetje spannend toen we het voorkeurslijstje definitief moesten invullen. Ik heb alle vijf gymnasia in Amsterdam bekeken, ik vond dit toch wel echt de leukste. En ook de manier van lesgeven hier.”
Fedja
“Ze maken de lessen heel erg levend, daardoor gaat het meer vanzelf. Levend Latijn is ook veel makkelijker dan normaal Latijn.”
Lieuwe
“Ik vind het heel leuk om Latijn te doen. En ik heb ook zin in Grieks volgend jaar. Ik hou van mythes en sagen, dat vind ik prachtig. Dit is een school vol verhalen.”
Dirk
“Ik vind het belangrijk welke vakken ze geven. En dat ze ook aan kunst doen, dat vind ik het leukste vak. De gangen en de lokalen zijn trouwens echt overzichtelijk hier. En er is een mooie, grote kantine.”
Eva
Cygnus Gymnasium
Vrolikstraat 8
1091 VG Amsterdam
Volg ons ook op Instagram:
cygnusgymnasium