Literatuurmondelingen Nederlands
Op 16, 17, 20 en 21 februari legden de leerlingen uit Klas 6 hun mondelinge
literatuurexamen af. In duo- of trioformatie geven zij in een presentatie van
een half uur betekenis aan vier gelezen werken uit de Nederlandse literatuur.
Van Eline Vere (1888) tot Confrontaties (2020), van Kaas (1933) tot het
Perenlied (2022); een breed scala aan romans komt voorbij.
De leerlingen lazen de vier werken met een bepaalde ‘bril’ op: een
postkoloniale, een intertekstuele, een geëngageerde, een psychoanalytische of
een genderbril. Vervolgens stortten zij zich op relevante binaire paren in de
gelezen werken. Denk bijvoorbeeld aan: ‘ik - de ander’ (postkoloniaal),
origineel - echo (intertekstueel), individu – maatschappij (geëngageerd),
nature-nurture (psychoanalytisch) en mannelijk-vrouwelijk (gender).
Het was een groot feest! Onze zesdeklassers hebben zich ontpopt als ware literatuurbeschouwers. We hebben ontroerende, grappige, filosofische en geëngageerde verhalen te horen gekregen.
Zo vroegen Kaan, Sami en Milan zich af wat er 'mis is met de Nederlandse literatuur', evalueerden Kai, Roos en Robin de representatie van het mannelijke en het vrouwelijke in de Nederlandse literatuur, hielden Olivier en Soete zich bezig met het nihilisme en het existentialisme, wilden Samuel, Cees en Tommie de maatschappelijke systemen die op ons inwerken beter begrijpen en reciteerden Anouk, Darwin en Tessa ontroerende passages uit hun romans.