Media
  • image

Activiteitenweek!

Volgende week is het weer activiteitenweek. De organisatoren van de verschillende projecten zijn druk bezig geweest om alles in gang te zetten en onze roostermaker Kees heeft, zoals elk jaar een indrukwekkend en vooral veelkleurig Excel-bestand gemaakt met daarin een overzicht wie op welk moment waar ingezet is. 

De leerlingen van de eerste klassen werken dan aan het project middeleeuwse stad: een vakoverstijgend project van de vakken geschiedenis en kunst. In groepjes doen de leerlingen onderzoek naar het leven in de middeleeuwse stad. Het wordt een week met zeer afwisselende activiteiten op school en in de stad. Een kleine greep uit het programma: een escapegame, creatieve opdrachten, zelfstandig onderzoek, in een groepje de stad verkennen en een excursie naar de Oude Kerk. Op woensdag en op donderdag is er een excursie naar Utrecht.

De leerlingen van de tweede klas werken dan aan het Amsterdam Project, een vakoverstijgend project van de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, levensbeschouwing en kunst. In groepjes ontwerpen de leerlingen een stadswandeling door een wijk in Amsterdam. Maandag 11 april werken de leerlingen op school aan een oriënterend onderzoek. Dinsdag gaan ze in groepjes de stad in om de route uit te stippelen en opdrachten te maken voor de verschillende vakken. Alle deelopdrachten worden uiteindelijk gepresenteerd op een website, waar de leerlingen woensdag en vrijdag aan werken. Op donderdag gaan ze weer de stad in om de stadswandeling van een ander groepje te lopen. Het project wordt op vrijdag op school afgerond.

In de derde klas nemen de leerlingen deel aan het Waterproject. Het doel van dit project is om het fenomeen water, zo belangrijk voor ons land, eens van verschillende kanten te bekijken. Niet vanuit één vak, maar vanuit verschillende vakken die allen met elkaar te maken hebben. Daarnaast werken we voor dit project samen met medewerkers van IBED UvA en Waternet. Het project bestaat uit verschillende activiteiten binnen en buiten school. De leerlingen doen onderzoek naar het water in en rondom Amsterdam. Zij bestuderen het belang van het waterbeheer en gaan op excursie naar het veldstudiecentrum Hei- en Boeicoop. Het project wordt afgerond met posterpresentaties en aanverwante opdrachten die de leerlingen op Moodle kunnen uploaden.

Leerjaar vier gaat op reis nu het weer kan en wel naar Parijs en Berlijn. De cultuur staat voorop, dus het gaat er niet direct om of je Frans of Duits in je pakket hebt, maar meer hoe je je beweegt in een vreemde stad. Amsterdam is een goede leerschool, maar de schaal van beide hoofdsteden doet je wel naar adem snakken. Verkend worden ze per fiets en te voet met van tijd tot tijd een rustmoment met een croissant of een bratwurst.

Nu Rome voor leerjaar vijf naar de herfst is verplaatst, is er lokaal een divers programma in elkaar getimmerd met lezingen, een gecertificeerde EHBO-cursus, de wiskunde B dag en een Stadssafari voor maatschappijleer, dwars door Amsterdam. Daarnaast zal een deel van de leerlingen zich bezig gaan houden met de voorbereidingen van de Sponsorloop, die op 19 april losgaat om geld in te zamelen voor Oekraïne. Ook komt Jihlava hierheen en zijn de leerlingen, die eerder naar Tsjechië afgereisd waren nu het ontvangstcomité voor de gasten uit het Oosten, die ondergebracht zijn in de Stayokay op het Timorplein.

En de eindexamenkandidaten krijgen interne examentrainingen in onder meer de kernvakken Nederlands en wiskunde. Maar daarnaast is er een breed aanbod, dat nog eens de puntjes op de i zet en de leerlingen beslagen ten ijs zal laten komen. Op 12 mei start het CE, toch wel een beetje traditiegetrouw met Nederlands.

De Activiteitenweek brengt het Cygnus in beweging!
“Ik had gewoon verwacht dat we alleen zware vakken zouden krijgen. Maar we hebben ook Ad Astra, kunst en muziek waarbij je lekker bezig bent. Ik ben niet heel goed met mijn handen of zo, maar ik vind het wel leuk.”
Ciske
“Het is een hele fijne sfeer en het is ook een hele veilige school. Ik ben altijd blij als ik hier ben.”
Mare
“Soms hebben we twee uur tussenuur omdat een leraar ziek is. Dan gaan we voetballen en dan doen ook de oudere leerlingen mee. Ja, dat is wel leuk.”
Ciske
“Ik vond het gebouw heel fijn. Niet de buitenkant maar wel vanbinnen. Het zijn fijne lokalen en er hangt wel een goede sfeer. Er de kantine is licht, groot en mooi met allemaal bankjes.”
Samiwa
“Ja, ik voelde me snel op mijn gemak. Ik was vooraf best zenuwachtig maar elke dag valt heel erg mee. De mensen zijn allemaal gewoon heel erg aardig.”
Leah
“Bij Frans leer je ook met gebaren. Niet gebarentaal maar voor bijna elk woord is er wel een gebaar. Dat vind ik heel erg fijn. Zo wordt het veel makkelijker.”
Kayla
“Het is leuk, vooral de sfeer. Ik heb veel vrienden, in de pauze gaan we vaak tafelvoetbal spelen.”
Falko
“Ik heb goed gekeken of hier ook mensen van verschillende afkomsten komen. Want bij ons in de Bijlmer is het ook divers en daar ben ik mee opgegroeid. Voor mij was dat heel erg belangrijk.”
Kayla
“Als je zoekt naar een school met aardige mensen, kinderen, leuke vakken zoals Latijn, kunst en technoscience, dan kan je wel hier komen.”
Chloë
“Je kan hier zoveel dingen doen, je hebt best veel keus. Naast alle lessen die je gewoon moet doen natuurlijk. Workshops, extra projecten, extra uitdaging bij sommige vakken.”
Samiwa
“Als je een beetje uitdaging wilt hebben, dan is dit echt een leuke school.”
Kaarel
“Als je het niet snapt, kan je naar Cygnusuur gaan, dan leggen ze het nog eens uit. En je hebt huiswerkklas, daar helpen ze je ook met alle vakken.
Mouni
“Nou, ik vind het gewoon een leuke school met leuke juffen en meesters en kinderen. Ze hebben veel workshops die te maken hebben met kunst en allemaal verschillende vakken met voor elk vak een andere docent, in elke les leer je weer een heel nieuw onderwerp.”
Gabrielle
“Bij Ad Astra Junior mag je je eigen project kiezen. Ik vind het fijn dat je zoveel keus hebt. Je mag ook gewoon creatief zijn.”
Dirk
“Op de basisschool werd ik wel veel gepest maar hier niet. Ik vind het hier wel echt fijn. Ik voel me hier ook echt thuis en ik heb het gevoel dat ik ook echt mezelf kan zijn. Niet dat ik me anders moet voordoen dan ik echt ben. Ik vind het echt een geweldige school, ik ben blij dat ik niet op een andere school zit.”
Mouni
“Ik vind dat er goed onderwijs gegeven wordt. Ik vind de leraren en de kinderen aardig, ik heb het hier best naar m’n zin. En ik vind het een mooi gebouw.”
Cass
“Ik ben naar de open dagen van wel 14 scholen geweest. Het voelde hier meteen goed. De mensen keken blij en deden aardig. Je hebt wel veel huiswerk.”
Lotte
“Ik vond het toch best een beetje spannend toen we het voorkeurslijstje definitief moesten invullen. Ik heb alle vijf gymnasia in Amsterdam bekeken, ik vond dit toch wel echt de leukste. En ook de manier van lesgeven hier.”
Fedja
“Ze maken de lessen heel erg levend, daardoor gaat het meer vanzelf. Levend Latijn is ook veel makkelijker dan normaal Latijn.”
Lieuwe
“Ik vind het heel leuk om Latijn te doen. En ik heb ook zin in Grieks volgend jaar. Ik hou van mythes en sagen, dat vind ik prachtig. Dit is een school vol verhalen.”
Dirk
“Ik vind het belangrijk welke vakken ze geven. En dat ze ook aan kunst doen, dat vind ik het leukste vak. De gangen en de lokalen zijn trouwens echt overzichtelijk hier. En er is een mooie, grote kantine.”
Eva
Cygnus Gymnasium
Vrolikstraat 8
1091 VG Amsterdam
Volg ons ook op Instagram:
cygnusgymnasium