Beste Lara,
Als vader van Nena bezochten we in het eerste jaar de school voor een Franse opvoering van 'de drie biggetjes'. De manier hoe jij met de leerlingen omging en enthousiasmeerde heeft diepe indruk op ons gemaakt. Ik geef het eerlijk toe, ik spreek geen woord Frans, maar snapte na afloop toch wat jij samen met de leerlingen wilde overbrengen.
Twee jaar later heb ik je voor het Parool geinterviewd (zie hier onder) over de manier waarop jij lesgeeft. Weer was ik geraakt door de manier waarop je lesgeeft en hoe jij met leerlingen omgaat. Je maakt het verschil voor individuele leerlingen en brengt jouw liefde voor het Frans op een schitterende manier op hen over. Dat is heel bijzonder en zo maak je voor hen het verschil.
Ik hoop dat je nog mooie momenten met jouw gezin en andere dierbaren mag meemaken en dank je namens al die kinderen (en hun ouders) die je hebt lesgegeven.
Jim Jansen (vader Nena 4A)
Middelbare
scholieren leren Frans: adieu tegen spreekangst
Hoe kun je middelbare scholieren op een effectieve manier
Frans leren? Audrey Rousse-Malpat promoveerde onlangs op de Canadese lesmethode
AIM. Leerlingen van het Cygnus Gymnasium werkten mee aan het onderzoek.
Jim
Jansen14 april 2019, 16:00BEELD
SHUTTERSTOCK
De Frans-Algerijnse socioloog Jacques Berque zei ooit: 'Une
langue ne sert pas qu'à communiquer, elle sert à être.' "Die uitspraak
past goed bij mij," zegt de Groningse wetenschapper Audrey Rousse-Malpat.
"Een taal is niet alleen om te communiceren, maar ook om te zijn, is de
vrije vertaling en als Française kan ik me hier goed mee identificeren. Het
Frans is een fantastische taal om te spreken en om naar te luisteren. De
woordjes, zinnen en klemtonen; soms is het net alsof je naar een prachtig
muziekstuk luistert."
Goed doordacht
Rousse-Malpat heeft voor haar promotie de Canadese lesmethode AIM onderzocht.
Bij deze methodiek spreken de leerlingen de hele tijd Frans. Aan de hand van
verhalen, toneelstukken, liedjes en gebaren wordt Frans geleerd, zonder
grammatica of woordenlijsten te stampen. Het is een goed doordachte lesmethode.
De docent spreekt bijna alleen Frans en maakt desnoods met gebaren alles
duidelijk. Het Nederlands is tijdens de lessen vrijwel afwezig.
Lara Clarkson, docent aan het Cygnus Gymnasium in Amsterdam, werkt al jaren met
de methode. "Sinds het eerste moment ben ik er enthousiast over,"
zegt ze. "Ik wist ook meteen dat deze methode goed bij mij zou passen. Er
wordt namelijk nogal wat gevraagd van een AIM-docent. Je moet expressief en
communicatief zijn. Zeker in de beginfase is de rol van de docent behoorlijk
intensief.''
''Het grootste voordeel is dat de leerlingen echt Frans spreken. Bij andere
methodes is dat passiever en blijft de spreekangst groot. Het Frans dat we in
de klas spreken is grammaticaal simpeler. De woordenschat is beperkt en wordt
vaak herhaald. De leerlingen spreken vaak in koor waardoor de spreekangst
afneemt"
Geen voorbeelddialogen
Voor haar onderzoek heeft Rousse-Malpat gedurende drie schooljaren 229
leerlingen gevolgd op vijf scholen. De resultaten van het onderzoek laten zien
dat de AIM-methodiek effectiever is dan de meeste gebruikte andere methodieken.
AIM zorgt voor betere spreek- en schrijfvaardigheid. "Als je lang naar
iets zoekt, is het fijn om het te vinden," zegt Rousse-Malpat
terugblikkend. "Alle data van de leerlingen stopte ik in een bestand. Na
de analyse wisten mijn promotor Marjolijn Verspoor en ik het zeker: we hebben
iets! Deze verschillen zijn significant en AIM zorgt voor betere spreek- en
schrijfvaardigheid."
Docent Clarkson beaamt de bevindingen van het onderzoek.
"Na een tijdje kunnen de leerlingen zich zelfstandig uitdrukken,"
zegt ze.
"Ze leren echt te communiceren in plaats van voorbeelddialogen te
reproduceren die na elk nieuw hoofdstuk weer snel wegzakken omdat ze niet
worden herhaald."
Het leren van een vreemde taal heeft behalve de verruiming van het
intellectuele vermogen volgens Rousse-Malpat ook andere voordelen. "Het is
goed als kinderen een vreemde taal leren en natuurlijk is het geweldig als ze
Frans leren," zegt ze. "Dat heeft niet alleen een cognitief effect,
het maakt ze ook meer Europees burger, waardoor ze meer inzicht krijgen in
andere identiteiten."
Springende klas
Clarksons lessen zijn er met de AIM-methode niet bepaald rustiger op
geworden. "Mijn collega's zijn niet altijd blij met la classe saute - de
klas springt- omdat het gebonk de les onder ons lokaal nogal verstoorde. En
hoogzwanger vroeg ik een keer een jongen het nieuwe vocabulaire je tombe uit te
beelden.''
''Hij was lang en had zich voorgenomen mij flink te laten schrikken. Hij liet
zich strak naar voren vallen. Pas op het laatste moment stak hij zijn armen uit
om, heel professioneel, zijn val te breken. Mijn gegil was zijn grootste
beloning."
Gebaren als geheugensteun
Nena Jansen (13) zit in de tweede klas van het Cygnus
Gymnasium en heeft sinds vorig jaar Frans. "Het is leuk om Frans te leren,
maar het is ook moeilijk en best veel. Bij de eerste les maakte mevrouw
Clarkson allerlei gebaren. Dat was even wennen, omdat ik nog geen woord Frans
sprak. Ze deed eerst bekende woorden als bonjour en je m'appelle terwijl ze
een klein toneelstukje opvoerde.''
''We zaten in een kring en terwijl ze rondliep betrok ze alle kinderen bij de
les. Een keer had ze zes kinderen uitgekozen om de begrippen stoppen, lopen en
vallen te leren. Dat werd een gezellig zootje. Als ik deze manier met een
andere methodes vergelijk, denk ik dat dit beter werkt. De gebaren zijn steeds
hetzelfde, dus als je het woord niet meer weet, herken je het gebaar waardoor
je het woord je vaak weer herinnert. Terugdeinzen vind ik bijvoorbeeld een
lastig woord, maar als ik het gebaar maak, denk ik: recule."