Als het nodig is kan de school terugvallen op een uitgebreid zorgsysteem waarin naast de mentoren en de afdelingsleider ook een zorgcoördinator, een remedial teacher (dyslexie), counselors, een schoolarts, een schoolpsycholoog en vertrouwensdocenten actief zijn.

huiswerkbegeleiding

Voor leerlingen die zich de nieuwe manier van werken maar moeilijk eigen kunnen maken of die thuis niet de beschikking hebben over een eigen werkplek is er drie dagen in de week huiswerkbegeleiding.

leerlingtutoren

Mocht je extra hulp nodig hebben voor een specifiek vak dan word je door onze eigen bovenbouwleerlingen geholpen (leerlingtutoren). Zij kunnen het je soms beter uitleggen dan de docent omdat ze vaak hetzelfde probleem nog niet zo lang geleden ook hebben gehad. Dit kost je 6 euro per uur.

Cygnus-uren

Het Cygnus Gymnasium ondersteunt eerste- en tweedeklassers die extra steun nodig hebben voor Latijn, Grieks, taal en rekenen/wiskunde. Dat doen wij in het zogeheten Cygnus-uur (CU in het rooster).

In het najaar doen we een screening, een test om na te gaan wat leerlingen kunnen. Aan de hand van de resultaten en rapportcijfers moeten eersteklassers naar CU.

Er zijn bovendien twee bijzondere CU’s: ten eerste Executieve Functies voor leerlingen die aan het organiseren en plannen moeten werken, ten tweede informatiekunde voor leerlingen die meer moeten of willen met de computer.


AFTER’S COOL

afterscoolHuiswerkbegeleidingsinstituut AFTER’S COOL (opgericht in 1999) verzorgt sinds december 2015 vijf middagen per week huiswerkbegeleiding en bijles op het Cygnus Gymnasium. Zij werken met een team enthousiaste en betrokken begeleiders, voornamelijk studenten van de universiteit, met aan het roer een coördinator. “Wij staan voor een praktische, concrete en ‘down to earth’ benadering, wij leren de leerlingen het zelf te doen (leren leren!)”.

Een middag bij AFTER'S COOL huiswerkbegeleiding

1. Leerlingen kunnen iedere middag bij AFTER’S COOL terecht van 14.20 - 18.00 uur.

2. Bij binnenkomst maakt de coördinator samen met de leerling een dagplanning. Wat ga je doen, en hoe ga je dat doen? Wat heb je nodig? Leerlingen kijken ook vooruit, zo wordt er bekeken welke toetsen er de komende tijd aankomen. Zo maken ze ook een weekplanning. De begeleiding is op maat voor iedere leerling.

3. De leerlingen gaan vervolgens aan de slag in groepjes van maximaal zeven leerlingen onder leiding van een begeleider. De begeleiders van AFTER’S COOL zijn opgeleid om met de leerlingen te werken aan studievaardigheden, doelen stellen en motivatie. De begeleiders helpen de leerlingen verschillende leermethodes ontdekken.

4. Gedurende de middag nemen de begeleiders het maakwerk door en overhoren het leerwerk. Natuurlijk is er altijd ruimte om vragen te stellen en voor inhoudelijke hulp bij alle vakken.

5. Is een leerling klaar, dan wordt er besproken hoe de middag is gegaan. Als ouder krijgt u hier een verslagje van.

Deze aanpak levert rust en mooie resultaten op en zorgt voor zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

Bijles

Voor leerlingen die een achterstand in willen halen, bijgespijkerd willen worden voor een specifiek vak of zich extra willen voorbereiden op een toets geeft AFTER’S COOL bijlessen. Deze één-op-één-hulp wordt speciaal afgestemd op de situatie en leerstijl van de leerling.

Contact

Voor informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met Floor Marlet 06-42321846 of via de mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Meer informatie is ook te vinden op www.afterscool.nl/cygnus

Screenshot 2020-01-18 at 16.47.06.png