unutOp vrijdag 10 november zijn we met een groepje van acht leerlingen onder leiding van docent Nederlands Roos Franken naar de leerlingconferentie van de Vereniging voor Begaafdheidsprofielscholen gegaan. Naar aanleiding van onze deelname aan het verrijkingsproject vorig schooljaar waren we uitgenodigd om deze conferentie bij de Universiteit van Utrecht bij te wonen. Op de leerlingconferentie werden interessante lezingen gegeven door wetenschappers, hoogleraren en experts over uiteenlopende onderwerpen als exoplaneten, het vertalen van boeken, aandacht, metacognitie en filosofie. Het waren interessante en uitdagende lezingen, veelal op het niveau van eerstejaars studenten. Tussen de lezingen door was er gelegenheid de sfeer op de campus te proeven. Het was voor ons en alle andere deelnemers een gezellige en ook uitdagende dag. Hieronder kunt u korte verslagen lezen over diverse lezingen van de leerlingen die deelgenomen hebben aan deze dag. [ Ella Slot ]

roosmethb

Metacognitie om je (school)prestaties te verbeteren
Een van de lezingen ging over metacognitieve vaardigheden, die meer nog dan intelligentie, een grote rol spelen bij onze (school)prestaties. Metacognitieve vaardigheden zijn vaardigheden die te maken hebben met plannen, het stellen van doelen en zelfreflectie. Bij hoogbegaafde kinderen ontbreekt het vaak aan deze vaardigheden, omdat de noodzaak om deze vaardigheden te oefenen in de eerste instantie afwezig is. Zij hebben immers genoeg aan hun intelligentie. Het ontbreken van deze vaardigheden kan hen later in de problemen brengen. Als minderbegaafde kun je je prestaties verbeteren door deze vaardigheden te trainen. Marcel Veenman expert op dit gebied, legde uit hoe metacognitie werkt én hoe deze getraind kan worden. [ Ella Slot ]

aristotWat is vrijheid?
Filosoferen. Liefde voor de wijsheid, maar wat is wijsheid? Tijdens de lezing over ‘leren filosoferen’ kwamen we als groep tot de volgende definitie van wijsheid: nieuwsgierig zijn, het opnieuw bevragen van algemene vragen en het luisteren naar anderen. Het doel volgens Aristoteles (zie afbeelding>>) in het leven was gelukkig zijn, maar wanneer ben je gelukkig? Daar zitten normen en waarden aan vast. Nadat de deelnemers van de lezing drie belangrijke normen en waarden hadden opgeschreven, gingen we dit nabespreken en kwam de waarde ‘vrijheid’ veel aan bod. Wat is vrijheid? Na een mooi filosofisch gesprek kwamen we erop uit dat vrijheid begrensde cirkels zijn. In deze cirkels mag je je mening delen, hoef je niet in angst te leven en kan je staan waar je wilt staan. Maar als jij jouw vrijheid uitbreidt, kan dat de vrijheid van een ander verminderen. Het doel van de lezing is bereikt: ik heb leren filosoferen! [ Fenna Heijbroek ]

Spelenderwijs
Louk Vanderschuren, hoogleraar neurobiologie, kon interessant vertellen over spel en het belang van spelen voor de ontwikkeling van je cognitieve en sociale vaardigheden. Hij had allemaal testjes gedaan bij ratten waarbij je echt kon zien dieren die niet spelen hun sociale vaardigheden minder goed ontwikkelen. En rat die in isolement opgroeit vertoont later onaangepast gedrag vergeleken met ratten die samen opgroeien. In een experiment met lampjes liet hij zien dat ratten die in isolement opgroeien minder goed tegen verandering kunnen en minder geduld hebben. Kortom, spelen is belangrijk! [ Fien Wenneker ]

hongersDilemma’s van een vertaler
De masterclass vertalen werd gegeven door Maria Postema, de vertaler van onder andere De Hongerspelen, Divergent en Twilight, en was erg interessant. Ze vertelde over het proces van het vertalen en de problemen en dilemma’s die elke vertaler tegenkomt. Vertaal je de namen van de personages van een Amerikaans boek of behoud je de Engelse namen? Vervang je namen van supermarkten door Nederlandse varianten of laat je deze weg? Als vertaler van Engelstalige boeken moet je niet zozeer goed zijn in Engels, maar vooral in Nederlands. Aan het eind van de masterclass hebben wij zelf ook een aantal openingszinnen van bekende Young Adult-boeken mogen vertalen. [ Yvonne Dijksterhuis ]

Raadsels rondom elektronen
Tijdens de lezing over elektronen van Tjerk Oosterkamp, hoogleraar experimentele natuurkunde, vertelde hij over zijn werk. Hij onderzoekt en bestudeert elektronen en andere kleine deeltjes met een ‘tastmicroscoop’ door alles zo koud te maken dat bijna niets meer beweegt. Ook heeft hij verteld over de raadsels rondom elektronen. De lezing was heel interessant, maar soms moeilijk te volgens omdat hij meer voorkennis verwachtte dan de meesten hadden. [ Liselot Prins ]

Exoplaneten
De lezing over exoplaneten van Frans Snik, sterrenkundige, was zeer interessant. Hij werkt aan astronomische instrumentprojecten wereldwijd en wist veel te vertellen over allemaal verschillende ingewikkelde dingen die zowel met sterrenkunde als biologie, als natuur- en scheikunde te maken hadden. Hij vertelde hoe polariseren werkt, wat voor telescopen er op aarde zijn, hoe deze instrumenten werken en wat je daar mee kan onderzoeken. Ik was onder de indruk van de hoeveelheid projecten waaraan hij heeft gewerkt. Ik begreep niet alles maar vond het wel heel leuk en heb ontzettend veel geleerd! [ Willemijn Janssen ]